Januari 2013 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Hanneke Schoemaker - WaarBenJij.nu Januari 2013 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Hanneke Schoemaker - WaarBenJij.nu

Januari 2013

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

23 Januari 2013 | Australië, Cairns

Na 2 maanden dan maar weer een update vanuit Australië :)
Begin december kregen we bezoek van Troys neef en zijn vriendin uit Melbourne (wij hebben destijds bij hem gelogeerd) en ze bleven hier 10 dagen. Aangezien wij nog geen werk hadden (daarover later meer...), hebben wij ze maar even de mooie plekjes hier laten zien (waar ik zelf ook al 3 jaar niet meer ben geweest haha), zoals alle watervallen en de dierentuin gespecialiseerd in krokodillen. Inclusief een rondvaart over het krokodillenmeer waar ze die joekels voor de show voeren :)
Ondertussen is het kwik hier gestegen naar een 33-35 graden dus de airco wordt zo nu en dan aangeslingerd. En om de vragen te beantwoorden: nee, ik zit niet in de buurt van die grote bosbranden haha. In dit deel van het land blijven de temperaturen binnen de grenzen ook al zijn er wel kleine branden voordat het regenseizoen begint. En dat is nu dus.. haha wat dacht je van 100mm in 2 uur tijd??! (dus hier meer het gevaar van overstromingen..)
Heerlijk, want dat doet de temperatuur dalen naar een aangename 27/28 graden! (en ik zie jullie denken.. pff 28 graden! maar ja als je geacclimatiseerd bent dan vind je dat wel lekker) En dan is het gras ook eindelijk weer eens groen :)
Kerst en oud&nieuw waren inderdaad wel een beetje vreemd.. heerlijk buiten eten en vuurwerk wordt hier alleen door de stad afgestoken (australiers houden wel van een vuurwerkbommetje, dus dan wordt het tijd om het te verbieden..), dus ánders maar daarom niet minder gezellig.
En ook al was het een paar weken te laat, mijn lieve vriendinnen hadden mij oliebollenmix opgestuurd dus afgelopen maandag lekker aan het bakken geslagen!
Geen werk voor Troy, dus nu is hij maar aan zijn eigen huis begonnen! Al jaren in de planning, maar ja nu de tijd ervoor.
Want werk vinden in de fruitplukbizznizz gaat niet zoals gehoopt. Boeren die we bellen zijn of niet bereikbaar, of erg vaag over wanneer het oogsten gaat beginnen (en geven toe dat het een slecht seizoen is). Daarnaast zijn er ook zogenaamde working hostels waar backpackers dus kunnen verblijven en zij hebben dan contaceten met de boerderijen.. Maar dat betekent wel dat je bij aankomst voor een week huur moet betalen (+/- 200 dollar) zodat je op de 'werklijst' komt te staan, daarnaast vragen ze een borg van hetzelfde bedrag en moet je een contract ondertekenen met een minimaal verblijf van 2 maanden en alle 'huisregels'. Dan beloven ze je heel veel werk, (overigens gaat de huur omhoog met het aantal uren dat je werkt!) wat vervolgens niet waargemaakt wordt. Resultaat: je zit ergens in een kakkerlakkenhol waar je huur moet betalen ook al werk je niet, en als je dus voor die 2 maanden weggaat krijg je je borg ook niet terug! Al met al gewoon geldwolfen die goedgelovige backpackers op een makkelijke manier geld afhandig maken...
Er is genoeg werk te krijgen in Brisbane (de hoofdstad van Queensland) maar volgens de visumregels mag je daar dus niet werken als je het wilt gebruiken om een tweede visum te krijgen..
Ze maken het dus niet heel gemakkelijk, maar nu het regenseizoen begint hoop ik dat er ook weer meer werk komt :) Heb nog wel ff de tijd dus het komt wel goeddd! :)
Ondertussen gaat de tijd echt nog steeds supersnel, ben hier dus al 5 maanden! En ja kan me nog steeds wel vermaken samen met Troy ;)
Hopelijk snel weer een update waarin ik kan vertellen dat we aan het werk zijn :)
Bye bye zwaai zwaai!

• 23 Januari 2013 - 08:35

Stefanie:

Heey Hanneke,

Leuk verhaal! En wat een mooie foto's :) Hopen dat jullie snel werk vinden, maar dat komt inderdaad vast snel goed!

xx Stefanie